16 Apr 2014

Gua Kristal Tercantik... Iceland


Gua luar biasa ini terjadi daripada ais dinyalakan oleh cahaya matahari di taman alam semulajadi di Iceland.
Terjadi dengan tindakan tudung ais Vatnajokull di selatan pulau gunung berapi, Gua Kristal biru gelap ini telah dibentuk oleh glasier memenuhi persisiran pantai.

Ais berabad lama telah datang dari lereng Gunung Oaefajokull yang setinggi 6,921 kaki, gunung berapi aktif tertinggi di Iceland, telah memampat semua udara dari ais menambah tekstur dan warna gua.

Diakses melalui pintu masuk sebesar 22 kaki di pantai di Skaftafell National Park, gua itu semakin sempit pada hujungnya tidak lebih daripada 4 kaki tinggi.
Jurugambar Orvar Thorgeirsson, 35, yang menangkap imej-imej ini berkata: "Ais biru seperti yang berwarna biru gelap ini berlaku sejak ratusan tahun dan bermula apabila salji mudah jatuh kepada ais atau dalam kes ini glasier."

"Salji melekat pada ais dan mempunyai buih-buih udara yang dipaksa keluar semasa pergerakan glasier atau transit ais."
"Kemudian salji ini membeku menjadi hablur ais dan menjadi lebih jelas."

"Ais menjadi warna biru seperti air di bawah laut. Ia adalah tentang cahaya yang diserap melalui hidrogen dalam air dan merupakan satu perkara yang indah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan